• Arla Joensuu

Miten autamme Aikakoneen Sania Villilän kartanon markkinoinnissa?

Updated: Feb 23

Puitteet ovat upeat ja kaikki on kohdallaan. On kaunis, 1450-luvulta oleva Villilän kartano, hyvin hoidettu pihamaa ja upea puutarha. On remontoitu hotelli Villa Emma ja on 500 ihmistä vetävä elokuvastudio. Kyllä, toimiva elokuvastudio. Vuoden alku on ollut hiljaista aikaa, mutta muutamilla toimenpiteillä myynti ja tunnettuus saatiin nopeasti kasvuun. Lue, miten Scriptor jeesaa kartanonemäntää.


Scriptorin puhelin soi: "Aikakoneen Sani tässä moi. Eikun siis Villilän kartanon Sani." Kartanonemäntä otti yhteyttä ja Scriptorin tiimi lähti ajelemaan Nakkilaan, Porin kupeeseen heti seuraavana päivänä. Pidettiin pitkä palaveri ja käytiin rehellisesti läpi nykyinen tilanne. Ideoitiin tapahtumia ja sparrailtiin liiketoimintaa. Tiimi jäi Hotelli Villa Emmaan yöksi ja järjestettiin kuvaukset, jotta saatiin heti materiaalia sosiaalisen median kanaviin, uutiskirjeeseen ja muihin uusiin markkinoinnin tarpeisiin.


Villilän kartanolla muusikko Saija (Sani) Aartela pääsee toteuttamaan pitkäaikaista haavettaan elävästä ja monipuolisesta kulttuurikeskuksesta. Sanin suunnitelmissa on tehdä Villilästä monenlaisten tilaisuuksien ja kulttuuritapahtumien paikka, jonne kaikki voivat tulla.


Kuvauksissa tehtiin yhteistyötä Scriptorin toisen uuden asiakkaan kanssa somisteiden kuvauslainan muodossa. Kiitos Krunikan Jean Vernetin Jaana nopeasta reagoinnista.

Lähtötilanne

Villilän kartano on kunnostettu vanhaa kunnioittaen vastaamaan nykyajan vaatimuksia. Kartanon alueella olevat juhlatilat, ravintola, studio ja hotelli mahdollistavat monenlaisten tapahtumien järjestämisen. Ympäröivä luonto ja lähellä virtaava Kokemäenjoki tarjoavat oivalliset puitteet myös luontomatkailuun. On helppoa lähteä rakentamaan suunnitelmaa markkinoinnin osalta, kun paikka on itsessään täynnä asioita mistä kertoa. Tärkeintä on saada tieto kulkemaan, että paikka on ympärivuotisesti auki ja lähes kaikki on kartanon mailla mahdollista.


"Minulle oli tärkeää, että markkinoinnin ja myynnin avuksi valittu yritys ja sen henkilöt puhuvat kanssani samaa kieltä ja että ymmärsimme toisiamme", kertoo Aartela yhteistyön aloituksesta. "Heti kuuli ja näki, että nämä tyypit ottavat minut tosissaan ja pystyin luottamaan heihin. Myös nopeus yllätti positiivisesti - emme melkein meinaa pysyä perässä!", kiittelee Sani Scriptorin tekemistä.



Kääritään hihat

Kartanolla on toimivat nettisivut, hotellin varausjärjestelmä Booking.comissa ja liuta tulevia hienoja tapahtumia mistä kertoa.


Ensimmäisten viikkojen aikana aktivoimme sosiaalisen median kanavia, loimme uutiskirjeen ja haastattelimme vanhoja asiakkaita referensseja varten. Sanilta saimme heti tunnukset tarvittaviin ohjelmiin ja järjestelmiin. Kartanon pitkäaikaisten työntekijöiden avulla pääsimme nopeasti lisäämään toimenpiteitä joilla myynti saatiin kasvuun.




Kartano sai uuden logon. Logoon haluttiin kartanon emännän lempivärit musta ja valkoinen, sekä viittaus kartanon upeaan puutarhaan ja läheltä löytyvään luontoon. Fonteissa sai näkyä ripaus rokkia.


"Yhdistän aktiivisen keikkailun Aikakone-bändini kanssa sekä tämän upean kartanon pyörittämisen - se ei aina ole ihan yksinkertaista. Siksi oli tärkeää saada apua tyypeiltä, jotka pystyvät itsenäisesti pitämään lankoja käsissä ja potkimaan meidän omaa tiimiä vielä parempiin suorituksiin", Sani pohtii.

Villilän kartano sai uuden logon yhteistyön myötä.
Mistä tietää, että Scriptorin toimenpiteet toimivat?

Ensimmäisten päivien jälkeen hotelliin on tullut 3 varausta, joista yksi porukka järjestää sukujuhlat kartanon kokoustiloissa, toinen jengi saapuu Ranskasta Erasmus-vaihtoon ja kolmannet haluavat vain lomailla Pori Jazzin yhteydessä (jos muuten haluat vielä majoituksen jazzeille, kannattaa varaus tehdä heti!).


Kävijämäärä webisaitilla on noussut yli 220 % ja napsautus yhteystietoon 350 %. Webisaitille päivitimme ajankohtaiset ja tulevat tapahtumat, lisäsimme konversio-optimointia ja toimme lisää materiaalia, ajankohtaisia tarjouksia ja lisäsimme blogin.


Kartanon Facebook-sivuilla on yhteistyön aloituksen aikaan reilut 2000 seuraajaa. Ensimmäisen viikon toimenpiteiden jälkeen luku on kasvanut 2304:ään henkilöön ja sivun kattavuus on 5745 henkilöä. Nousua on yli 4300 kävijän verran.


Instagramissa näyttökertoja on tullut aikavälillä 8.2.-14.2.2020 huimat 4668 kertaa. Parhaat sijainnit ovat Nakkila 25%, Pori 21%, Harjavalta 8 %, Helsinki 5 % ja Ulvila 4 %. Kohdennus toimii, mahtavaa! Villilän kartano sijaitsee Nakkilassa, valtatie 2:n varrella Satakunnassa. Kävijätiedot kertoo, että naisia on 77 % ja miehiä 23 %. Suurin tavoitettu kohderyhmä on iältään 35-44-vuotiaita (40 %) ja heti seuraavana tulevat 45-54-vuotiaat (26 %).

Mitä seuraavaksi?

Ensi viikon palaverissa käymme tiimin kanssa läpi tulevia tapahtumia, yhteydenottoon reagointiaikaa sekä synkronoimme varauskalentereita. Sovimme pelisääntöjä somettamisesta, käymme vastuualueet läpi ja Scriptorin väki pääsee kuvaamaan ja tutustumaan kartanon elokuvastudiolle sekä perinnesaunaan (lämmitetään 8 tuntia) sekä ulkoporealtaaseen.


"Kerätään kokemuksia kartanon historiasta ja tuodaan esille alueen asukkaiden tarinoita, automatisoidaan markkinoinnin kanavia ja ollaan aktiivisia", kertoo Scriptorin tehotiimi.


"Onnistutaan!", iloitsee kartanonemäntä Sani.


© 2020 SCRIPTOR PALVELUT OY

info@scriptor.fi   |   00670 Helsinki