• Arla Joensuu

Miten tehdään yli miljoonan liikevaihto ilman markkinointia?

Uusi vuosikymmen on käynnistynyt ja paljon on bisnesväen keskuudessa pohdintaa, miten kasvattaa tuotteen tai palvelun tunnettuutta digiajassa. Asiaa pohti myös sisällöntuottaja ja valmentaja Iina Kansonen LinkedInin kirjoituksessaan 17.2.2020: “Jos siis haluat kerrottavaa, tee tekoja, joista voit kertoa.”

Iina puhuu asiaa.


Tekoihin perustui myös omistamani Café Köketin menestys ennen kuin myimme liiketoimintamme. Me kasvatimme myyntiä orgaanisesti, emmekä käyttäneet rahaa markkinointiin muutamia kymppejä lukuunottamatta ollenkaan. Kerran ostimme Radio Helsingin joulukalenterista luukun. Hinta oli 500 euroa.


Myynti kasvoi uskomattomat yli 200% useita vuosia peräkkäin alalla, jossa kilpailu on äärimmäisen kovaa.


Alan yleinen kasvu on vuodessa keskiarvon mukaan noin 14 prosenttia. Meillä myynti kasvoi 400.000:n euron liikevaihdosta yli 1.2 miljoonan liikevaihtoon vain 12 kuukaudessa. Ja ilman rahaa. Miten tämä on mahdollista?



Miten kasvattaa myyntiä orgaanisesti yli 200 % vuodessa ilman rahaa?


Iina sen kiteyttää: “Älä tee sisältöä vain siksi, että sisältökalenteri sanoo nyt niin tai koska "nyt olisi kiva saada näkyvyyttä". Tee sisältöä silloin, kun on jotain sanottavaa – ja muista pitää huoli siitä, että sanottavaa on säännöllisesti.”


Café Köketin myynti ja suosio perustui siihen, että aina oli jotain sanottavaa ja aina oli jotain uutta. Joku voisi ajatella, että olimme vain kiva kahvila Helsingin suositulla (ja kilpaillulla) keskusta-alueella. Kyllä, sitäkin olimme. Olimme myös toimistohotelli, tapahtumatila ja suosittu lanseerauspaikka. Olimme lapsiystävällinen paikka, ekologinen paikka, katu-uskottava paikka ja kaiken mahdollistava paikka, joka aidosti kuunteli ja halusi palvella asiakasta alusta loppuun. Pidimme töissä myös hauskaa, luotimme tiimiin ja aidosti nautimme onnistumisista.


Mahdottomalta kuulostava orgaaninen kasvumme perustui siihen, että olimme nopeita, aina auki ja aina valmiita keksimään ratkaisun mihin tahansa asiakkaan ongelmaan tai tarpeeseen. Puhelin soi päivän aikana useasti. Parikymmentä puhelua ja noin 20-40 sähköpostia tuli päivässä sisään. Klousaantumisprosentti oli yli 90. Melkein kaikki inboundin kontaktoinnit päättyivät kauppaan.


Kakut ideoi ja leipoi taitava Sanna Malleus. Kuva: Siru Danielsson.

Onnistumisen resepti vaati tiimityötä, heittäytymistä ja kovaa duunia


Nyt tiedän, että palvelupolkumme oli toimiva ja että palvelumuotoilu olisi se sana, mitä olisin voinut myyntipuheissa käyttää, kun pohdimme uudenlaista tilojen käyttöä asiakkaittemme parhaaksi.


Markkinointia teimme vasurilla, koska siihen ei ollut enempää aikaa. Someen kuvia ottivat kaikista tapahtumistamme ne henkilökunnan jäsenet, jotka olivat siitä kiinnostuneita ja joiden kuvat olivat sellaisia, että niitä kannatti julkaista.


Hakukoneoptimointi toimi, sillä webisaitti oli rakennettu niin, että mitä enemmän tuotimme sisältöä ja hässäkkää sitä enemmän saimme hittejä.


Google rakasti meitä!

Ovi kävi tiuhaan Kiseleffin taloon Helsingin Aleksanterinkadulla meidän aikana. 15.000 asiakasta per viikko, kertoi vuokranantajan ovilaskuri. Tietämättömille kerrottakoon, että ennen meitä Kiseleffin talossa oli epäonnistunut useampikin yrittäjä viimeisten 10 vuoden aikana.


Kivaa oli huomata, että kiinnostuneita ostajia riitti, kun päätimme luopua kultakaivoksestamme. Onnistuminen taisi kuitenkin perustua meihin tekijöihin, ei osoitteeseen, eikä vastapäätä häämöttävään Suurkirkkoon.


Yritys on myyty jo  yli 2 vuotta sitten ja edelleenkin saan yhteydenottopyyntöjä asiakkailta, uusilta ja vanhoilta about kerran viikkoon usein sähköpostin kautta. Joskus myös puhelin soi.


Lahjakas Terhi Isokuortti vastasi Köketin brändi-ilmeestä omistajien toiveiden mukaan.

Arvatkaa mitä teen kun puhelin soi?


Kysyn asiakkaalta joka kerta miten voin auttaa. Järjestän tarvittavan juhlan, tilan, keitrauksen, sisältöyhteistyön tai mitä tarpeita lähestyjällä milloinkin on.


Tämä on se syy, miten myyntiä tehdään orgaanisesti, paljon ja ilman merkittäviä markkinointitoimenpiteitä. Tekemällä ja hyppäämällä, sanomalla "kyllä".

Ja ei, en työskentele alalla enää, eikä minulla ole alan yritystä.


Jos haluat sparrailuapua myynnin kasvun tueksi, soita!

TOP 3 vinkit myynnin kasvuun ja bisneksen onnistumiseen ilman rahaa:


1. Ratkaise aidosti asiakkaan ongelmat ja halua aidosti auttaa. Joskus se vaatii venymistä, luovia oivalluksia ja uusia ratkaisuja.


2. Ole nopea ja hoida asiat sovitusti loppuun. Älä tee keskinkertaista, tee mahtavaa, uutta, uljasta ja erilaista. Tee aina vähän enemmän mitä pitäisi.


3. Kerro kaikista tapahtumistasi, uusista jutuista, asiakkaan onnistumisista, sidosryhmien tuotteista, naapurin palvelusta ja huikeista työntekijöistäsi. Anna energian tarttua, hassuttele, iloitse, naura. Järjestä juhlia.

Uusiudu. Joka päivä.

© 2020 SCRIPTOR PALVELUT OY

info@scriptor.fi   |   00670 Helsinki