• Salla Nazarenko

Yrityshistoriikki, tuo kirjahyllyjemme turhake.



Tee historiikki, älä puhelinluetteloa.


Yrityshistoriikki, tuo kirjahyllyjemme turhake. Kuinka moni on meistä onkaan poistunut liiketapaamisesta jähmeä hymy huulillaan kainalossaan kahden kilon tiiliskivi, jossa luetellaan firman jokaikinen vaihe, johtajat nimeltä ja liiketilat osoite kerrallaan. Kallis ja taiten tehty kirja, jota ei – käsi sydämelle – lue kukaan muu kuin firman oma sikariporras.


Toisaalta historiikin tekeminen on loogista ja järkevää. Yrittämisessä on elämä pähkinänkuoressa: intohimo, tuska, pelko, onnistumiset ja epäonnistumiset. Mikä sen jännittävämpää kuin yrityksen tarina taiten kerrottuna.


Muistatteko John Simonin loisteliaan “Koneen ruhtinas” – teoksen? Siinä kerrottiin suomalaisen yrityksen menestystarina perustajansa kautta, traagisina perhetarinana. Vaikka kyseessä ei ole perinteinen historiikki, kirjaan leivottiin paitsi yrityksen ja perustajansa tarina myös aimo siivu suomalaista taloushistoriaa. Yksikään yrityshistoriikki ei yllä samaan kuin Koneen ruhtinas.

Me kirjailijat tiedämme, että kirjalla on oltava oma luonne, jotta se kiinnostaa ketään. Tuo luonne, temperamentti, syntyy tunnelmista, tuoksuista, ihmiskohtaloista. Laumaeläiminä me ihmiset olemme loputtoman kiinnostuneita toinen toistemme elämäntarinoista.


Jokainen yrittäjä on oman elämänsä pellepeloton, rosoinen ja hullunrohkea. Miksi sitten historiikit ovat usein osastoa “firmamme perustettiin vuonna 1964 vanhan makkaratehtaan tiloihin, siitä olemme kasvaneet ja nyt meillä on 32 toimipistettä 10 kaupungissa?” Siksi, että me suomalaiset luulemme, että hajuton ja mauton on hyvä. Eipähän kukaan loukkaannu, kun mitään oikeaa ei kerrota: ei ensimmäisen omistajan dementoitumista ja häipymistä historiaan, ei salaisia pontikkakekkereitä pääkonttorin alakerrassa kieltolain aikaan, ei betoniseinien sisällä syttyneitä rakkaustarinoita.


Kulutuspäätökset tehdään tunteella. Ne tuotteet myyvät, jotka resonoivat ostajassa. Hinta on hyvä kriteeri myös, mutta lopulta positiiviset tunne-elämykset saavat meidät ihmisinä aktivoitumaan.

Tunnettu oikeuspsykiatri Hannu Lauerma muistuttaa usein siitä, miten tunne ja järki ovat yhteenkietoutuneita asioita. Järjellä tehtävä päätös ei koskaan ole pelkkää järkeä, ja tunnereaktio harvoin pelkkää tunnetta, aivan primitiivisimpiä reaktioitamme lukuun ottamatta.


Jos historiikkisi herättää tunteita, olet jo tehnyt myyntityötä. Asiakas muistaa yrityksen, jonka tarina kosketti. Joten jos harkitset historiikkia, mieti miten sen teet.


Tarinnakertojat palveluksessasi osoitteessa www.scriptor.fi

© 2020 SCRIPTOR PALVELUT OY

info@scriptor.fi   |   00670 Helsinki