• Ari Kunelius

Työn tekeminen muuttuu


Kotoa on jo opittu, että kunnon koulutus ja vakituinen työpaikka ovat elämänlaadun tae. Pankistakaan ei välttämättä saa lainaa ilman kuukausipalkkaista työsopimusta - osa yksilön vastuusta itsestään on ulkoistettu työnantajalle, koska firman takuu tuntuu olevan painavampi kuin miehen sana. Miksi uusia freelancereita sitten putkahtaa?


Oman itsensä työllistäminen kiinnostaa, etenkin niitä ammattitaidostaan ylpeitä asiantuntijoita, jotka kärvistelevät vakituisessa työpaikassa huonon johtamisen ja tylsien rutiinien vankilassa. Tulevaisuudessa epätyypilliset työsuhteet ja keikkatyö muuttuvat hyväksyttävämmäksi ja joillekin jopa tavoiteltavaksi tavaksi hankkia elanto.

Odottakaapas vaan, kun nykynuoriso pääsee vauhtiin ja törmää työelämän lokeroituihin rooleihin, työajanseurantaan ja läsnäolopakkoon.


Kansainvälisessä vertailussa Suomi kuitenkin matkustaa freelancer-työn economyluokassa. Suomessa lienee n. 40 000 freelanceria, kun mm. UK:ssa on kasvava 2 miljoonan joukko freelancereita ja Yhdysvaltojen työvoimasta 35% on freelancereita. Suomalaisia yrityksiäkin varmaan kiinnostaisi joustavampi lähestyminen työn tekemiseen, jos olisi aikaa pysähtyä miettimään ja uskallusta olla rohkea. Mediatalojen toimitusten monien töiden ulkoistukset ja toimittajien ”kehottaminen” alkamaan freelanceriksi aiheutti aikanaan parranpärinää, kuten kaikki muukin, mitä kepillä puoliväkisin työnnetään. Suomeen syntyi mediaseksikäs ”pakotettujen freelancereiden” joukkio, joka jatkoi samoja vanhoja töitään ilman mahdollisuutta henkilöstörahastoon tai 30-vuotisansiomerkkeihin. Freelancerin ammatista tuli hetkeksi säälin kohde.


Työn ulkoistusta on tehty paljon muuallakin. Työsuhteita ulkoistetaan henkilöstövuokrausyrityksille edelleen kasvavalla tahdilla. Asiakaspalvelu, puhelinmyynti ja asiakastapaamisten buukkaus keskittyy ulkoistettuihin contact centereihin, ständi- ja messumyyntiä tekee ulkopuoliset tekijät, ict-töitä ostetaan konsulteilta kasvavissa määrin, taloushallintoa sekä palvelukeskustyötä viedään ulkomaille ja jopa sanomalehtien jakeluun haetaan freelancereita.


Valtaosa freelancereista on kaikkea muuta kuin pakotettuja ressukoita. Useammat ovat valineet roolinsa itse ja he luottavat asiantuntijuuteensa. Freelancerin työ on tulevaisuuden työtä, työtä jossa on tietty vapaus ja samalla vaaran tunne tulevista töistä.


Digitalisoituminen tarkoittaa myynnin ja markkinoinnin viitekehyksessä sitä, että laadukkaille sisällöille

on koko ajan kovempaa kysyntää. Ostopäätökset kun tehdään nykyään pitkälti verkossa ja markkinajohtaja on yleensä samalla mielipidejohtaja. Scriptor haluaa olla mukana työn tekemisen murroksessa ja auttaa niitä yrityksiä, jotka uskaltavat tehdä organisaation kehittämistä ”out of the box”-ajattelulla.

© 2020 SCRIPTOR PALVELUT OY

info@scriptor.fi   |   00670 Helsinki